Friterad aubergine med mozzarella och tomatsås

Vegetariskt
Med inspiration från kocken Gino D´Acampo
 
4 personer
 
2 stora alt 4 små Aubergine
3-4 klyftor vitlök
2 paket / burkar krossade tomater
1 kruka färsk basilika
1 paket Mozzarella maxi alt 2 mindre paket 
salt, peppar
vetemjöl
pankos
olivolja och vanlig matolja
 
1. Skär auberginen i långa skivor, lägg dem i ett durkslag med salt på och låt vätskan rinna av
2. Skiva vitlöken
3. Grovhacka basilka bladen
4. Stek vitlöken i olivolja
5. Häll på de krossade tomaterna och bland i hälften av basilikan
6. Låt sjuda i ca 20 minuter, salta och peppra
7. Torka av auberginerna med hushållspaper
8. Panera dem i vetemjöl och pankos
9. Blanda olivolja och vanlig matolja i en panna så att de kan friteras på varje sida
10. Smörj en ugnsfast form och sätt ugnen på 200 grader
11. Lägg i resten av basilikan i tomatsåsen och smaka av
12. Riv mozzarellan
13, Börja med att lägga några av de friterade auberginerna i botten av den ugnsfasta formen tomatsås och riven mozzarella fortsätt att varva med detta och sist den rivna mozzarellan. Ställ in i ugn i ca 20 minuter eller till den har fått färg
 
Till detta serverade vi Langhe Nebbiolo 2018
 
 

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Susanne:

skriven

Hej,
Så mycket underbar mat du lagar. Jag har en fråga; Var har du köpt de vita ovala tallrikarna (Fruits de mer)? Skulle också vilja veta om det finns någon information på undersidan ang. märke på tallrikarna. Superfina.
Ha det gott Susanne

Svar: HejTack för att du uppskattar min matblogg. De vita tallrikarna är från ett restaurang kök och är inköpta för många år sedan med namnet Gustavsberg Dine´
Hälsningar
Lars-Erik
Lars-Erik Hörmander

2 Susanne

skriven

Tack för snabbt svar. Jag tror du missuppfattade min fråga. Tallrikar Diné har jag. De jag menade är de ovala tallrikarna med texten ”Fruits de mar”, de finns med på bilderna där du har lagat Vannameiräkor. Bloggen är mycket inspirerande:)
Ha det gott / Susanne

Svar: OKFruits de Mer är inköpta för ett antal år sedan hos Lantz Möbelaffär i Hunnebostrand
L`Hirondelle Manufacture de Lade aux Porcelaine Mehun S Vevre 18500 France anges det på baksidan om jag tyder det rätt
Tack för intresse för min matblogg. Lycka till i köket och med porslinet som du serverar på
Hälsn
Lars-Erik H
Lars-Erik Hörmander