Chokladkaka med tryffel

Detta recept är en av mina absoluta favoriter. Supergod!!! Enkel att göra och går att variera för att passa olika tillfälle och bjudningar. När Lars-Erik fyllde 50 år (några år sedan är det …) gjorde jag denna kaka på löpande band och serverade som dessert efter skaldjursmiddagen. Igår bjöd vi på den när vårt vinprovargäng träffades hemma hos oss. Jag har även skurit kakan i små kuber, som en munsbit till kaffet efter middagen. Perfekt när man är många. Här kommer receptet.

Hälsningar
Susie
Lars-Eriks fru och gästbloggare.

Chokladkaka
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel
1,5 dl vispgrädde
2 msk smör
200 gr mörk choklad


Sätt ugnen på 175°.
Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.

Bred ut smeten i en smord och bröad rund eller fyrkantig form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min, kakan ska vara lite lös i mitten.

Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta det från plattan.

Hacka chokladen, rör ner och låt smälta. Enligt originalrecept skall tryffeln halvstelna i kylen ca 1 timme. Jag brukar hälla den över kakan när den fått svalna en stund efter att jag tagit den från spisen. Bred den över kakan, strö över pinjekärnorna (som du rostat i torr panna). Låt stå kallt minst 1 timme före servering. Skär i önskad form. Garnera om du känner för det. Kan även serveras med glass eller grädde. Njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0