Saffranskrans



Min dotter Linnéa är gästkock med nedan recept för Saffranskrans

½ g saffran (1 påse) + 1 tsk strösocker

2 ½ dl mjölk, fingervarm
25 g jäst
1 nypa salt
½ dl strösocker

1 ägg
50 g smör, rumsvarmt

7–9 dl vetemjöl
Fyllning
2,5 dl mjölk + 2 msk marsanpulver
2 msk kardemumma
50 g smör
Garnering
1 ägg

pärlsocker


GÖR SÅ HÄR
1. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med sockret. Blanda saffranet och mjölken i en bunke. Smula ner jästen och rör om tills den lösts upp. Tillsätt salt, socker, ägg, smör och mjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i 50–60 min.
2. Dela degen i 3 delar. Kavla ut dem till rundlar i samma storlek som formen, ca 24 cm i diameter.
3. Fyllning: Koka marsanpulver till vaniljkräm och häll i kardemumma. Hacka/riv smör i små bitar.
4. Lägg en degrundel i bottnen på formen, ca 24 cm i diameter, klädd med bakplåtspapper. Strö ut hälften av smör och vanilj-kardemummakrämen. Strö över socker. Lägg på ytterligare en rundel och strö ut resten av fyllningen. Lägg på den sista rundeln. Tryck ihop degkanterna nedåt i kanterna. Dela degen i ca 16 delar med en degskrapa eller en vass kniv. Tryck till degen i mitten. Låt den jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 220 grader.
5. Pensla kransen med ägg och strö över pärlsocker.
6. Grädda kransen längst ner i ugnen i 30–35 min. Sänk värmen till 200 grader efter halva tiden. Låt den svalna i formen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0