Grillad Julskinka




Innan jul prövade jag något nytt att grilla julskinkan på min utomhusgrill med gasol. Som ett spännande alternativ på julbordet ,kan jag rekommendera det om man har ett roterande spett med infraröd värmare som tillbehör till sin grill Jag har en Landmann Avalon


ca 2 kg rimmad pigham Julskinka
Till grilljering
Senap
1 äggula
Ströbröd

1. Skölj skinkan i kallt vatten
2. Trä upp skinkan på spettet
3. Sätt infraröda värmen på full effekt
4. Låt skinkan rotera tills den når en innertemperatur på ca 70 grader
5. Tag loss skinkan och låt den svalna
6. Blanda samman olika sorters senap efter eget tycke och smak
7. Lägg äggulan i blandningen och rör om
8. Skär bort svålen från skinkan
9. Pensla senapsblandningen jämnt över skinkan och strö ströbröd över
10. Ställ in skinkan i 215 graders varm ugn. När ströbrödet mörknar något tag ut skinkan och låt den svalna

Tag fram skinkan till Julbordet och skär den i tunna skivor. Njut av högtiden med släkt, vänner och god mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0